Bescherming

Wat heb je nodig aan bescherming? Graag wijzen we een ieder op de veiligheidstips om inline-skaten met plezier te kunnen uitoefenen. De volgende persoonlijke beschermingsmiddelen worden geadviseerd om te dragen. Een helm is verplicht bij alle activiteiten op de skeelerbaan in Hattem.

Helm

Bij het skaten op de openbare weg is het van groot belang dat je een helm draagt. Je bent als skater namelijk kwetsbaar in het verkeer en je veiligheid is ook afhankelijk van medeweggebruikers en de ondergrond. Tijdens wedstrijden, toertochten en clinics is het dragen van een helm verplicht. Een helm verkleint de kans op hoofdletsel.

Polsbeschermers

Polsletsels zijn de meeste voorkomende blessures bij inline-skaten. Het gaat dan voornamelijk om botbreuken. Het is wetenschappelijk bewezen dat polsbeschermers op een effectieve manier polsletsel helpen voorkomen. Zonder polsbescherming loop je meer dan 10 keer zoveel risico op een polsblessure.

Let op in wedstrijdverband (groepen) is het verboden om met harde polsbeschermers te skaten. In een groep waar je dicht op elkaar rijdt bestaat de mogelijkheid om gewoon door het zwaaien met je armen een ander bijvoorbeeld in het gezicht te raken.

Kniebeschermers en elleboogbeschermers

Kniebeschermers en elleboogbeschermers absorberen de impact van een val en kunnen breuken, schaafwonden en kneuzingen voorkomen. De kap zorgt er voor dat er na een val doorgegleden kan worden, waardoor de klap van de val wordt verdeeld. Belangrijk is dat de beschermer bij een val op zijn plaats blijft zitten.

Crashpants

Als beginnende skater val je vaak. Het kan daarom interessant zijn om gebruik te maken van een crashpant. Dit is een korte stretchbroek voorzien van een zacht opvulling bij je dijbenen en je stuitje. De broek kan gedragen worden onder je normale kleding. Daarnaast zijn er voor speedskaters crashpants verkrijgbaar die je normale broek vervangen. Deze crashpants voorkomen dat er schaafwonden op je dijbenen ontstaan tijdens een val.